- Úvod
- VIDEA + NÁVODY NA LEPENÍ
Elastická chrom folie je pružná i bez použití horkovzdušné pistole, proto doporučujeme pistoli používat co nejméně, jelikož po zahřátí a natahování pak chrom začně matnět a začne ztrácet lesk.
Další videa pro představu najdete zde:
Návod na lepení 3D folií
Folii s kanálky v lepidle lepíme suchou cestou bez použití aplikačních kapalin na čistý odmaštěný povrch při doporučené teplotě 20 - 25 stupňů. Při instalaci na zaoblené části, folii tvarujeme velmi mírným natahováním a postupným přihlazováním filcovou stěrkou, kartou s filcem popř. kusem flanelu nebo textilní rukavicí.
Folie lze opakovaně odlepit a znovu přilepit. Při odlepování je třeba dbát opatrnosti, aby se Vám folie neroztrhla. Folii netaháme za studena, ale pouze po zahřátí.
Pokud je po odlepení folie zdeformovaná, zahřejeme ji horkovzdušnou pistolí na teplotu cca 50 stupňů. Vrátí se zpět do původního tvaru a můžeme lepit znovu. Různé defekty lze tímto způsobem bez následků opravit. Větší bubliny je vhodné rozdělit do menších, které opatrně a pomalu přitlačujeme. Folie je velmi dobře tvarovatelná i bez zahřívání, použití horkovzdušné pistole nebo fénu, doporučujeme pouze na zaoblených místech např. prolisy, výstupky, šrouby, nýty, záhyby, zakončení a okraje folie a pak při odlepování. V těchto případech folii zahříváme opět na teplotu 50 stupňů.
Pozor na příliš vysokou teplotu horkovzdušných pistolí !
Okraje folie odřežeme odlamovacím nožíkem.
Na závěr je bezpodmínečně nutné zafixovat všechny okraje, prolisy a kritická místa zahřátím folie na 200-250 stupňů dle tloušky folie ! Doporučujeme vyzkoušet na malém kusu jakou max. teplotu folie snese.
Při instalaci na karoserie by pro důkladné přilnutí folie měl vůz 24 hod. zůstat v suchu při teplotě min. 18 stupňů.
Na prolisy a kritická místa lze použít Primer 3M, který zlepšuje lepící schopnost a zlepšuje přilnutí folie k podkladu.
Důležité zásady při lepení
Ideální teplota pro lepení je 20 – 25 stupňů. Nikdy nelepte na „mokro“ pod +10°. Velmi důležitá je také teplota podkladu – v zimních měsících je vhodné nechat studené vozidlo v garáži nebo dílně před lepením ohřát.
Lepte jen na čistý odmaštěný povrch nejlépe lihem. Technický benzin není vhodný – obsahuje příměsi a leptá lepidlo
Doporučujeme tyto čističe:
http://www.carbon3d.cz/carbon3d/eshop/8-1-Prislusenstvi/36-2-Ostatni/5/365-3M-Cistic-povrchu-pred-lepenim-1000ml
http://www.carbon3d.cz/carbon3d/eshop/8-1-Prislusenstvi/36-2-Ostatni/5/387-Avery-Surface-cistic-1000ml
Lepte na hladké povrchy – sklo, lak apod. Na hrubém povrchu – některé nárazníky, palubní desky, plasty, nebude mít folie požadovanou adhezi a životnost. Pokud i tak budete lepit na tyto hrubé povrchy doporučujeme použít Primer 3M, který zvýší přilnutí folie k povrchu.
POUŽITÍ:fólii lze aplikovat na jakýkoliv hladký povrch, nejčastější aplikace je do interiéru i exteriéru vozů pro zlepšení jejich vzhledu - kapota, střecha, kufr, postranní zrcátka, veškeré vnitřní umělé části interiéru. Velice snadná aplikace na většinu barvených míst na autě. Folii lze však použít i kdekoliv jinde například na nábytek, spotřebiče atd…
Příprava povrchu:
- fólii můžeme aplikovat na celou řadu čistých, suchých, hladkých až lehce porézních materiálů
- všechny podklady musí být považovány za znečištěné a před aplikací fólie se musí vyčistit, zbavit mastnoty a nečistot. Pokud obsahuje podklad nečistoty nebo uvolněné části nátěru, fólie přilne k nim, nikoli k samotnému podkladu. Pokud fólie nemá dostatečný kontakt s čistým, suchým podkladem, přilepí se nedostatečně, což vede k předčasnému odlepení fólie.
- při aplikaci na čerstvě lakované povrchy musíme dbát, aby lak byl již zcela proschlý, neboť páry z rozpouštědel a jiné výpary mohou vést ke tvorbě bublin, zkroucení nebo změně zbarvení
- ujistěte se, že podklad, nýty, švy jsou důkladně vysušené, pokud je v okolí nýtů a švú zbytková vlhkost, přilnutí fólie k jinak důkladně vyčištěnému podkladu bude nedostatečné.
Před lepením je třeba důkladně odstranit také například politury nebo konzervační prostředek na lakovaných plochách - mohou se vyskytnou u nových automobilů, které jsou chráněny velkou vrstvou konzervačního vosku od výrobce). U choulostivých povrchů nepoužívejte na čištění žádné agresivní prostředky!!! V případě pochyb je nejlepší vyzkoušet použití prostředku na skrytém místě
Aplikace fólie:
- ujistěte se, že povrch je řádně očištěn výše uvedeným zbůsobem
- teplota vzduchu a povrchu musí překračovat stanovené minimum 18°C
- je nutné použít plastikový aplikátor - stěrku, vždy udržujte čepel stěrky rovnou, okraje a zářezy způsobí při aplikaci vznik bublin
- po sejmutí přenášecí fólie nalepíme fólii na povrch a pomalu fólii lepíme buď za pomocí stěrky nebo prstů. Před samotným nalepení je třeba zkontrolovat polohu fólie tak, aby byl dodržen jednotný směr "karbonových vláken".
- 3M Primer lze použít pokud lepený podklad je z materiálu s nízkou povrchovou energií (plasty) nebo na kritickém povrchu s ostřejšími poloměry zaoblení - prolisy, zpětná zrcátka, plasty interiéru apod.
- v případě použití primeru před samotným nalepením fólie je třeba pomocí štětečku nanést na kraje polepovaného povrchu primer. Vydatnost primeru je 15 - 30 m2/l. Aplikujte štětečkem, nechejte 15-30min. vyschnout v závislosti na teplotě a vlhkosti. Některé povrchy vyžadují 2 - 3 nátěry
- po úplném polepení požadovaného povrchu ořežeme přesahy a pomocí horkovzdušné pistole zbytky karbonové fólie zahneme - zahrneme buď pomocí prstů nebo hladítka pod lišty, gumy....
- v případě, že se primer 3M nepoužije, folie se mohou začít v prolisech zvedat.
Nepravidelné, promáčknuté nebo vyboulené povrchy:
- použití průmyslových horkovzdušných pistolí výrazně usnadní přizpůsobení značení na, přes nebo kolem takových povrchů, zvláště při nízkých teplotách. Svářené spoje by měly být vyhlazeny nebo po obou stranách vyplněny tmelem na karoserie
- v závislosti na míře zakřivení se může fólie směrem k okrajům hromadit a způsobovat vrásnění. Tomu lze zamezit naříznutím od okraje směrem do středu a překrytím zbytku tak, že vrchní část překrývá spodní část.
TIPY A RADY:
- před lepením fólie dobře očistěte povrch, pokud tak neučiníte, fólie Vám zkopíruje veškeré nerovnosti - prach, kamínky, přilnavost bude nedostatečná a dojde k postupnému odlepení
- pokud je na polepovaném povrchu nerovnost - doporučujeme jemným smirkem přebrousit, aby nevznikl po nalepení karbonové fólie viditelný přechod
- pokud karbonovou fólii špatně nalepíte, opatrně ji strhněte a zlomy, zmačkaná místa zahřejte na požadovanou teplotu a "poškozené místo" se vám vyrovná do původního tvaru.
- pokud se při lepení karbonové fólie neobejdete beze spoje, doporučujeme před samotným nalepením v místě spoje použít primer 3M nebo provést zástřik barvou dle barevného tónu fólie ( fólie reaguje na teplo - rozpíná se a stahuje se. Zástřik barvou proto, aby při nízkých teplotách nedocházelo k prosvítání bývalého podkladu. Primer a zástřik je jistota neviditelného spoje)
- pokud polepujete plastové části interiéru, doporučujeme jejich demontaž, to samé v případě lepení střechy doporučujeme demontáž antény..., výsledek je lepší než obřezávat a pracně zadělávat - zahrnovat pod lišty, těsníci gumy apod....
- při polepování více zaoblených plastových dílů - zpětná zrcátka, nárazníky a jiné, doporučujeme použití primeru. Na všechna hodně zaoblená místa (např. roh nárazníku) je třeba nanést primer. Dále nedolepovat fólii až do hrany (zanechat cca 1 cm nedolepený). Poté nechat fólii odpočinout min 2 hodiny, na nedolepený kraj - hranu lepeného dílu nanést primer a zapravit fólii za hranu polepovaného dílu.
TIPY :
Kanálkové folie doporučujeme lepit na sucho. Po zahřátí ji lze tvarovat a natahovat. Natahování se nedoporučuje o více než 10%, jelikož se současně natahuje i lepidlo, případně vzor na folii.
Velmi důležitá je při instalaci okolní teplota, teplota podkladu a teplota folie.
Ideální je okolní teplota 20 až 25 stupňů a neprašné prostředí.
Pokud je teplota folie příliš nízká pod 20 stupňů, tak se může při natahování trhat či deformovat a lepidlo přestane lepit. Folie by se měla tahat pouze po zahřátí, kdy folie měkne a je pružná. Budete-li tahat folii za studena, může prasknout či se odlepovat.
(Folie pokud byla někde venku či ve studeném voze, měla by se zahřát alespoň na okolní teplotu 20-25 stupňů). Nejlépe je mít folii v teplé místnosti, alespoň 24h
Pokud je teplota podkladu, například vozu, příliš nízká, obvykle v zimním období, lepený podklad by se měl zahřát alespoň na teplotu okolí 20-25 stupňů. Pokud to neuděláte, případně přijedete se studeným vozem na instalaci a chcete folii hned nainstalovat, může vám folie také prasknout, jelikož vůz je velmi studený a po přilepení folie zchladne na příliš nízkou teplotu podkladu. Nejlépe je vůz nechat v teplé garáži, společně s folií, kde se bude vůz lepit, alespoň 24h.
Na příliš složité tvary jako jsou například hrany, doporučujeme pro zvýšení přilnavosti použít Primer 3M 94.
Na uzavření hran folií, aby se neodlepovaly a nedostávala se pod ní vlhkost, pak doporučujeme použít uzavírač hran Edge Sealer 3950.
Pokud je úhel lepeného podkladu příliš ostrý doporučujeme jej lepit z více kusů a napojovat v hranách.
Folie by se neměla lepit na čerstvě lakované díly, lepit se mohou až po 2 měsících, kdy se lak odpaří.
Pokud se lepí na čerstvě lakované díly, pak se mohou vyskytnout bubliny, jelikož lak se odpařuje dlouho.
Po instalaci by se měli zahřát křivky a hrany na 100 stupňů a případně je přetřít uzavíračem hran či bezbarvým lakem.
Po dokončení instalace je třeba udržet vozidlo v pokojové teplotě (18-23 Celsia) po dobu nejméně 24 hodin.
Mýt vozidlo doporučujeme nejdříve až 14 dnů po instalaci.
Je zakázáno jezdit v dešti či sněhu 48 hodin po instalaci!
Upozorňujeme, že filmy jsou více zranitelné než lak vozidla. Je potřeba se o folii starat a pečovat stejně jako o lak.
Je doporučeno použít produkty (impregnace) pro vinylové filmy či plasty s UV ochranou pro prodloužení jeho životnosti.
S folií lze do myčky, avšak bez horkého vosku. Vysokotlaké čističe, používejte s opatrností. Nemiřte stříkací tyč těsně k povrchu a na hrany, jinak si folii odstřelíte. Zbytky vosku nebo leštidel musí být vyčištěny. Rychle čistěte agresivní nečistoty, jako pryskyřici stromů, mrtvý hmyz nebo ptačí trus. Na čištění doporučujeme teplou vodu s auto-šamponem nejlépe s nanotechnologií.
Doporučené nářadí
Čistič s izopropylalkoholem
• Stěrka s filcem
• Řezák (odlamovací nůž)
• Horkovzdušná pistole s nastavením teploty (při lepení přes boční lišty, kde folie nepřilne hned k podkladu, nebo při lepení na oblinách. Při zahřátí fólie fénem folie získává lepší tvarovatelnost a rychleji se spouští proces přilnavosti lepidla k povrchu. Doporučovaná teplota je okolo 90°C. Nepřikládejte pistoli přímo k folii, ale jen nahřejte trochu podklad a trochu fólii. Je třeba si to vyzkoušet a sami zjistíte jak na to. Vždy totiž záleží na podmínkách, ve kterých lepíte.
• Infračervený teploměr
• Rukavice
• Utěrka z mikrovláken, která nepouští chlupy
Pravidla pro čištění povrchu
24 hodin před instalací
Vyčistěte povrch důkladně auto šamponem.
Odstraňte veškeré petrochemické nečistoty (dehet, olej, mastnotu, atd.)
Použít můžete nejlépe čistič s izopropylalkoholem či technickým lihem
Vysušte povrch pomocí suchého hadříku nebo papírové utěrky které nepouštějí vlákna. Ujistěte se, že povrch, hrany, zvlnění, dutiny a spoje vozidla jsou zcela suché. Opatrně odstraňte zbývající vlhkost pod gumovým těsněním.
Těsně před instalací
Čištění nečistot po demontáži prvků.
Odmašťování povrchů, odmašťování křivek a rohů nejlépe opět izopropylalkoholem či technickým lihem.
Instalace průhledných folií:
Instalace se provádí na mokro s použití vody, vody se saponátem či směsí alkoholu.
Pro aplikaci ochranné folie, může být použito několik směsí. Mají různé vlastnosti a efekty.
1. Voda (na malé plochy jako kliky, podběhy kol apod.)
Nezměkčuje lepidlo; lepidlo zůstává aktivní. Voda se nedoporučuje, pokud je folie aplikována na velké plochy, protože je zde nebezpečí úplného ztuhnutí lepidla.
2. Voda s mýdlem (na větší plochy)
Poměr 3-15 dílů mýdla se 100 díly vody. Je velmi důležité, aby mýdlo mělo PH 0 (nula). Mýdlová směs změkčí lepidlo a folie klouže. Folie se instaluje snadněji a vzduchové a vodní bubliny se snadněji odstraňují. Lepivost folie je však nižší proto je instalace delší
3. Alkohol směs (na malé plochy jako kliky, podběhy kol apod. a také na hrany, kde zvýší lepivost)
Alkohol směs - směs 95% alkoholu a vody v následujícím poměru, 3-4 dílů alkoholu a 6-7 dílů vody. Tato kapalina aktivuje lepidlo a posiluje její přilnavost s povrchem, je zde však riziko předčasné adheze lepidla s povrchem. Instalace se směsí alkoholu šetří čas.
Hrany folie po instalace by měli být zahřáty na 100 stupňů, aby folie ztratila paměťový efekt.
Čistota a kvalita vody má přímo vliv na kvalitu instalace. Rozprašovač vody by měl být rovněž udržován v čistotě.
Na čištění je doporučeno používat měkké černé nebo červené disky pro leštění, instalovaný na standardní brusky. Doporučuje se používat syntetický neabrazivní vosk (například Meguiars). Leštění by mělo být provedeno při vysoké rychlosti (2500 až 3000 přibližně otočí / min), teplota folie však nesmí překročit více než 59-62 stupňů Celsia.
Ochranná vrstva, která je na vrchní straně folie, která folii chrání při dopravě, je lepší sundat před instalací, jelikož se s folií pak lépe pracuje. Povrch folie při instalaci by měl být kropen vodou s mýdlem, abyste si folii nepoškrábali a stěrka hladce klouzala.
Odstranění fólií
Fólie se dá odstranit v každých podmínkách, ale nelépe při vyšších teplotách, kdy fólie měkne.
Odstranění fólie - venku - teplota 29°C
Jde dobře dolů, nemusíte používat teplovzdušný fén.
Odstranění fólie - venku - teplota 8°C
Těžko jde dolů, trhá se. Je vhodné použit teplovzdušný fén a nahřát fólii.
Odstranění fólie - venku - obrovská zima
Těžko jde dolů, trhá se. Je vhodné automobil někde garážovat, alespoň na jeden den, než se zahřeje na teplotu okolí. Je vhodné použit teplovzdušný fén a nahřát fólii. V žádném případě nestrhávejte fólii v mraze, můžete si velmi lehce poškodit lak na karoserii.
Po odstranění fólie Vám může zůstat na povrchu podkladu lepidlo z fólie. To můžete odstranit použitím technického lihu, nebo jiným odstraňovačem.